Coronakrise: Online lektiehjælp giver pause i karantænen for flygtningebørn

Coronakrise: Online lektiehjælp giver pause i karantænen for flygtningebørn 

Coronakrisen er over os, og det betyder som så mange andre steder, at Trampolinhuset er lukket i disse dage. Coronakrisen kan ramme flygtninge ekstra hårdt, og isolationen går især ud over børnene. Derfor har vi åbnet op for online aktiviteter. Her har børnene stor glæde af at kunne få pause fra karantænen med online lektiehjælp.   

af Christiane Jessen

Klokken er 13 på en onsdag og Trampolinhuset ligger helt stille hen. Det er meget usædvanligt. Normalt ville der være glade stemmer og forberedelser, der indvarsler dagens aktiviteter; der ville blive lavet kaffe i køkkenet, andre ville sidde i de bløde sofaer og snakke om løst og fast, og ikke mindst børnene ville give sig til kende med høje grin fra børneklubben. Men ikke i dag. Trampolinhuset er som alle andre steder lukket pga. coronakrisen.  

Men et andet sted i byen har Trampolinhusets børneklubskoordinator Sara Ipsen gjort klar til dagens lektiehjælp. På nettet. Både Messenger, Snapchat og WhatsApp tages i brug, alt efter hvad børnene kender bedst.  

For Sara Ipsen er situationen ikke så usædvanlig, hun er vant til at få en hyggelig snak med børnene ud over Trampolinhusets åbningstider. Både om aftenen eller i weekenden, men det har alligevel ændret sig under coronakrisen:  

På den måde er der ikke meget ændring i vores kontakt, men jeg kan naturligvis mærke, at de kontakter mig oftere nu, hvor de ikke kan komme til huset.” 

Indtil videre har lektiehjælpen stået på dansk, engelsk og matematik. Men til tider handler lektiehjælpen også om det sociale og at se nogle andre mennesker på skærmen:  

“Vi hyggesnakker om løst og fast, blandt andet om corona-livet på udrejsecenter Sjælsmark. Mest af alt vil de gerne bare hyggesnakke og vise ting frem derhjemme fra.” 

De anderledes omstændigheder for lektiehjælpen kræver også mere tålmodighed, end når der normalt bliver lavet lektier i Trampolinhuset. At lave lektier og hjælpe tager ofte længere tid, når man har en skærm imellem sig.   

Lektiehjælp kan afhjælpe isolationen 

Der kan være hårde konsekvenser ved karantænen for børnene, da de er utrygge og understimulerede i den her tid. Det rammer især de børn, der bor på udrejsecenter Sjælsmark hårdt, og som Sara Ipsen er i kontakt med hver uge.   

De har ikke har en fast rutine i hverdagen, hvilket børn i udsatte positioner i højere grad har behov for. Der mangler informationer til familierne, som kan give dem en større følelse af ro.   “Man kan sige, at jo længere tid børnene er isolerede, desto mere kan det påvirke dem negativt. Børnene har i høj grad brug for at have en normal hverdag. Rutiner, skolegang, vaner, regler med videre. Men dette har og får de ikke på Sjælsmark mens der er karantænetilstand.” 

Trampolinhuset har lavet flere aktiviteter online under coronakrisen for at give flygtninge og indvandrere et tilholdssted, der stadig handler om fællesskab og nærvær. Derfor kan man hver uge, udover lektiehjælpen, være med i kvindeklubben, husmøde og danskundervisning. Du kan læse mere i vores midlertidige Facebookgruppe her.   

Sjælsmark: Utrygt under coronakrisen 

Mange af børnene, der får lektiehjælp gennem Trampolinhuset, bor i Sjælsmark. Her kæmper de med at bo mange på små værelser, et lukket cafeteria og et dårligt wifi, når der skal laves lektiehjælp eller gives danskundervisning online.  

Familierne i Sjælsmark er utilfredse over den manglende hjælp under coronakrisen. De får ikke udleveret håndsprit, handsker osv., hvilket bekymrer forældrene og gør børnene utrygge. Børnene fortæller Sara Ipsen om livet på Sjælsmark under coronakrisen, og det er hverken en sjov eller hyggelig tid for børnene.  

“De sidder på deres værelser og må ikke gå i kantinen, besøge deres venner, få besøg osv. Et par af dem leger udendørs, alene, når deres forældre er ved at få kuk. Udefaciliteterne er mangelfulde, så børnene er meget understimulerede, er min erfaring.” 

Netop derfor kan lektiehjælpen være et pusterum eller en pause. Sara Ipsen fortæller, at børnene er glade og taknemmelige for lektiehjælpen og hyggesnakkene.   


Læs mere